Tuesday, August 13, 2013

Servis 30,000km

Diam tak diam, tup tup odometer Exoraku dah mencecah 32,000 kilometer. Tak terasa tapi Exoraku telah pun masuk bulan ke 18. So, kalau nak ikut average traveling per month 32,000 bahagi 18 bulan = 1,800km sebulan. Tak la heavy traveling pun kalau ikut average tu.

So, this time aku bawak Exoraku masuk SC di Batu Berendam. SC Proton GT One Auto Services. Sales Advisor (SA) kata nak ikut servis normal macam dalam rekod dulu ke bang? Aku pun setuju. Ada la buat aduan sikit untuk check tayar sebab cepat sangat kena isi angin & bunyi-bunyian macam bunyi absorber bila lalu jalan tak rata.

Lepas 2 jam menunggu, akhirnya siap sudah servis 30,000km untuk Exoraku. Hmmm tapikan ... aku tengok kat resit tertulis Engine Oil Petronas Syntium 800 10W-40 walhal botol yang aku dapat balik tertulis 5W-30. Aku tanya kat SA kenapa dalam resit lain yang masuk lain? Dan kenapa bukan 10W-30 seperti yang sepatutnya? Jawapan yang aku terima so simple lebih kurang bunyi macam ni "Sekarang grade 10-40, 10-30, 5-30 sudah sama. Harga pun sudah sama, kita bagi 5-30 lagi baik, lagi nipis"

Aku tak sure la betui ke tidak sebab heran jugak kenapa katanya grade boleh sama? Mungkin ada perubahan or new development yang aku missed out agaknya. Nevertheless, aku yang agak rushing semalam pun tak mau panjangkan cerita, terus bayar, terima kunci dan drove back to the office.

Yang pasti, engine terasa ringan sebab sebelum ni aku guna Wurth 10W-40, so masuk 5W-30 ni rasa sedap sikit.

30,000km pakai 5W-30 pulak

No comments:

Post a Comment