Sunday, March 11, 2012

Pengembaraan Sulung

Outstation? Long Distance?

Aku dijadualkan untuk ke beberapa projek di Kelantan dan Terengganu sehari selepas aku menerima Exoraku. Daerah - daerah yang perlu aku lawati adalah Gua Musang, Tanah Merah, Pasir Mas, Kota Bharu, Tumpat, Pasir Puteh dan Hulu Terengganu.

Untuk itu, dari Melaka aku perlulah memandu ke Kuala Lumpur, masuk ke lebuhraya Karak, keluar di Bentong, melalui daerah Raub dan Kuala Lipis seterusnya ke Gua Musang. Dari Gua Musang, aku perlu memandu ke utara melalui Kuala Krai dan Machang untuk tiba di Tanah Merah. Selesai di Tanah Merah, aku akan terus ke Pasir Mas. Selepas itu aku akan ke Tumpat dan Kota Bharu. Dari Kota Bharu, aku akan memandu turun ke Pasir Puteh dan seterusnya melalui daerah Besut dan Setiu sebelum menuju ke Hulu Terengganu melalui jalan Sungai Tong. Dan untuk pulang semula ke Melaka, aku akan mengikuti laluan lebuhraya Pantai Timur 2 (yang masih belum dikenakan caj tol), keluar melalui jalan lama Muktafi Bilal Syah - Gambang (yang berkondisi tidak baik) sebelum memasukki Lebuhraya Pantai Timur dari Gambang hinggalah memasukki Lebuhraya Karak, turun ke Sungai Besi melalui MRR2, masuk ke lebuhraya PLUS sebelum tiba semula di Melaka.

Aku pasti yang jarak perjalanan aku ini akan membuatkan aku menyambut 1,000km pada odometer bukan di Melaka sebaliknya samada di Kelantan / Terengganu. Oleh yang demikian, aku perlulah bersedia untuk melaksanakan servis pertamaku luar dari negeri Melaka. Dan aku turut menjangkakan masa yang akan di ambil pada hari pertama untuk tiba di Gua Musang akan memakan masa yang agak lama dari biasa kerana aku akan memandu di bawah hadlaju 100km/j pada sepanjang perjalanan tersebut.

Bismillahirahmanirahim

Aku bertolak dari Melaka dalam sekitar jam 9 pagi. Masih lagi kekok membawa MPV, aku berasa agak tinggi di atas jalanraya. Di lebuhraya PLUS menuju ke Sungai Besi, aku kekalkan pemanduan dalam sekitar 90km/j - 100km/j. Ada juga sekali dua, aku terpaksa menekan sehingga 110 km/j kerana adakalanya situasi semasa memandu memaksa kita untuk bergerak lebih laju untuk mengelakkan situasi yang merbahaya dari berlaku. Namun pergerakan 110km/j hanya kurang dari beberapa saat hanya untuk memastikan kelancaran pemanduan sahaja.

Exora Bold CFE yang dibawa meluncur dengan tenang dan baik sekali. Pedal minyak hanya perlu ditekan sedikit sahaja kerana masih ringan (baru). Jika diturutkan hati, mahu sahaja aku memecut untuk mencuba tahap kelajuan kereta baruku ini.

Perkara / isu pertama yang aku kesan ketika membawa Exoraku dalam perjalanan jarak jauh yang sulung ini adalah 'alignment'. Ianya memang tidak tepat dan lari ke kanan. Kedudukan stering aku perlu sedikit ke kiri untuk memastikan yang Exoraku meluncur lurus. Jika stering di tegakkan, maka Exora akan membawa ke kanan perlahan - lahan.

Tibalah saat aku memasuki lebuhraya Karak yang sedikit mencabar. Aku rasa yang lebuhraya ini adalah platform terbaik untuk menguji kehebatan Proton Exora Bold CFE kerana jalannya yang banyak selekoh serta terdapat beberapa pendakian tinggi yang perlu dibuat. Seperti yang dijangkakan, prestasi Proton Exora Bold adalah amat baik dalam menangani cabaran di lebuhraya karak. Pendakian sebelum persimpangan Genting Highland di kawasan Genting Sempah amat mudah di daki oleh Proton Exora Bold CFE. Dengan beberapa kenderaan jenis lain seakan berhempas pulas membuat pendakian demi untuk mengekalkan kelajuan, Proton Exora Bold CFE meluncur naik dengan tenang serta menunjukkan 'taring' turbonya sekali sekala hingga berjaya memotong beberapa MPV luar negara tanpa sebarang kesukaran.

Sebaik sahaja keluar dari Lebuhraya Karak ke Bentong, aku menuju ke Kuala Lipis. Aku berehat sebentar di R&R Benta untuk makan tengahari kerana perut sudah kelaparan pada waktu tersebut.

Selalunya aku akan berehat di Jeram Besu dengan menikmati makanan yang dibekalkan oleh isteriku sambil menikmati keindahan air sungai yang mengalir deras. Namun, untuk perjalanan kali ini, aku mengambil keputusan untuk tidak 'berkelah' di kawasan tersebut kerana kekerapan kita dengar akan wabak Leptospirosis sering berlaku di tapak - tapak perkhemahan / perkelahan air terjun. Aku tidak katakan yang Jeram Besu mempunyai wabak tersebut, tindakan aku ini hanya sekadar untuk berhati - hati sahaja. Jeram Besu adalah lokasi yang baik untuk berkelah dan bersantai bersama keluarga.

R&R Benta ini agak unik. Apa yang uniknya? Terdapat beberapa gerai menjual pelbagai makanan di sini namun yang peliknya pembinaan tapak R&R ini dibuat dengan tanpa adanya 1 sinki pun untuk pengunjung membasuh tangan. Pili air yang ada hanyalah di dalam tandas (RM0.30 sekali masuk) dan di Surau. Di kawasan makan, seharusnya ada di sediakan sinki untuk basuh tangan. Ianya adalah perkara asas dan aku harap mana - mana agensi / badan dapatlah membina kemudahan ini di masa akan datang. Ketiadaan sinki menyebabkan pemilik gerai terpaksa menyediakan bekas basuhan tangan pada setiap meja yang ada.

Selepas selesai menjamu selera, aku teringat akan pesanan isteriku untuk membelikan beliau Top-Up Prepaid. Terdapat 1 kedai di sini dan apabila aku bertanya akan Top-Up Digi RM10, pemilik kedai berkata "ada, tapi RM10.50 ye". Hmmmm, tak pernah aku beli Top-Up RM10.00 tapi bayar RM10.50. Apa nak buat, memang tiada pilihan kedai di sini, maka aku pun membeli Top-Up tersebut dengan RM0.50 lebih mahal dari biasa. Aku halalkanlah RM0.50 tersebut tetapi rasanya pihak pembekal telekomukasi perlulah memainkan peranan untuk memantau agar perkara - perkara sebegini tidak berlaku di mana - mana.

Dari Benta, aku menuju ke Kuala Lipis. Setiba di Kuala Lipis, aku menggunakan jalan alternatif Felda Kechau untuk ke Gua Musang. Jalan Felda Kechau ini di temui secara tidak sengaja ketika aku menggunakan GPS Garmin suatu ketika dulu. Setelah melalui jalan ini sekali, setiap kali aku nak ke Gua Musang, aku pasti akan ikut jalan ini. Meskipun jalannya agak sempit, namun trafik di sini amat kurang. Ini membolehkan kenderaan bergerak lancar meskipun perlahan akibat daripada jalan sempit berbukit dan kadangkala terserempak dengan jentera membawa sawit. Setelah sampai di penghujung jalan Felda Kechau, maka aku pun memasuki semula jalan utama Lipis-Gua Musang. Ini adalah salah satu jalan yang aku tidak begitu gemar untuk lalui kerana jalan berbukit yang sempit serta agak bersimpang siur. Yang membuatkan perjalanan menjadi tidak selesa apabila kita mengikuti jalan ini adalah apabila kita terpaksa mengikut lori - lori yang sarat dengan muatan, mendaki bukit dengan amat perlahan (bawah 40km/j) dan situasi tersebut pulak di kawasan yang banyak selekoh. Di sini kita akan temui 'dare devil' a.k.a 'pemandu 'kamikaze' yang akan mempertaruhkan nyawa mereka semata - mata kerana tiada kesabaran dan ingin sampai cepat ke destinasi. Pada selekoh yang memang kita tidak akan nampak kenderaan daripada hadapan pun set-set 'kamikaze' ini akan memotong. Bagi aku, jika lori / kenderaan bergerak dalam sekitar 50km/j - 70km/j, apa salahnya bersabar sehingga kita benar - benar berada di jalan yang membolehkan kita memotong dengan selamat untuk mula memotong. Merbahayanya memotong secara 'gamble' ini adalah sekiranya kenderaan lain datang dari arah bertentang, adalah satu yang cukup malang bagi kenderaan terbabit sekiranya nahas berlaku.

Aku tiba di Gua Musang dalam sekitar jam 4.30 petang dan terus mendapatkan bilik di Hotel Fully Inn untuk bermalam. Hotel Fully Inn adalah hotel yang kerap aku bermalam sekiranya aku bertugas di Gua Musang.

Perjalanan tugasan aku di teruskan pada dengan menuju ke Tanah Merah, Pasir Mas, Kota Bharu, Pasir Puteh dan berpatah balik ke Pasir Mas serta Tanah Merah sebanyak 2 kali dari Kota Bharu.

Di Tanah Merah aku menginap di Hotel Jebak Inn, sebuah hotel (boleh dikatakan dalam kategori Motel) yang baru. Sebelum ini jika di Tanah Merah, aku akan sentiasa menginap di E'Mage Park Inn tetapi pada lawatan aku yang lalu, aku mendapati kondisi hotel ini semakin lama semakin tidak terjaga dari segi 'maintenance' dan tahap kebersihan. Oleh yang demikian, pada trip kali ini, aku memilih untuk menginap di Hotel Jebak Inn meskipun ianya diluar kawasan bandar utama Tanah Merah.

Jebak Inn, Tanah Merah, Kelantan Darul Naim

Parking di depan Jebak Inn yang agak sibuk pada waktu petang
Di Tanah Merah juga aku terpaksa membuat cucian ke atas Exoraku kerana perjalanan jauh telah menyebabkan 'pesawat' dalam keadaan yang amat comot lebih - lebih lagi apabila menempuh cuaca hujan sewaktu perjalanan dari Gua Musang ke Tanah Merah.

Basuh kereta di Tanah Merah
Manakala pada trip ini juga, aku telah menginap selama 4 malam di Hotel Grand Riverview, Kota Bharu. Ia sememangnya adalah hotel yang terbaik (selain Renaissance) di bandar Kota Bharu.

Di hadapan Grand Riverview Hotel, Kota Bharu.
Tup-tup odometer 'pesawat'ku yang baru keluar dalam 4 hari telah mencecah ke angka 1,000 km. Ini bermakna aku terpaksa membuat 1st Service di Kota Bharu, Kelantan Darul Naim. Insyallah akan aku khaskan satu topik untuk ceritakan pengalaman aku membuat 1st Service di Pusat Servis EON Kota Bharu dalam post yang seterusnya.

Exoraku mencecah 1000km dalam 3 hari.
 Setelah berakhirnya tugasan di Negeri Kelantan, aku bertolak ke Hulu Terengganu dengan melalui route Pasir Puteh - Besut - Setiu - Sungai Tong - Hulu Terengganu. Seperti biasa, aku bermalam di Villa Anggerik Impian yang merupakan sebuah motel yang terbaik yang terdapat di Kuala Berang.

Di depan Anggerik Impian, Kuala Berang, Terengganu Darul Iman
Setelah mengembara bersama Bold baruku selama 7 hari, aku kembali ke Melaka dengan menggunakan route Hulu Terengganu ke Lebuhraya Pantai Timur 2. Lebuhraya ini masih baru dan masih lagi percuma untuk digunakan. Keadaan jalan adalah baik dan selesa. Seharusnya lebuhraya ini boleh menuju sehingga ke Kuantan, namun oleh kerana ianya masih belum siap, exit terakhir yang perlu kita keluar adalah pada exit Muktafi Bilal Syah. Dari Muktafi Bilal Syah, kita perlu melalui jalan lama menuju ke Gambang. Perjalanan ini akan mengambil masa lebih kurang 1jam 30mint dengan menggunakan jalan yang betul - betul mencabar kerana jalan yang sedia ada ini banyak yang rosak. Terdapat banyak lubang - lubang di atas jalan. Bold dipandu dengan penuh berhati - hati agar tidak memasuki lubang yang dalam.

Apabila tiba di Gambang, aku menggunakan Lebuhraya Pantai Timur 1 untuk terus menuju ke Lebuhraya Karak. Lebuhraya Pantai Timur 1 juga mempunyai jalan yang baik tetapi semua kenderaan perlulah berhati - hati menggunakan lebuhraya ini apabila hari hujan kerana jalan yang tidak rata menyebabkan banyak lopak - lopak air yang boleh menyebabkan kenderaan terbabas. Pernah dalam 1 trip ke Pantai Timur, waktu itu hujan amatlah lebat, banyak kenderaan yang terbabas di sepanjang lebuhraya ini. Pada mulanya aku dalam mengira jumlah kenderaan yang terbabas, namun disebabkan terlalu banyak yang terbabas, maka aku lost count selepas kiraan ke 8. Aku agak mungkin dalam sekitar 12 ke 15 kenderaan di lokasi - lokasi berlainan. So, hati  - hati lah jika anda memandu di Lebuhraya Pantai Timur 1 di dalam hujan yang lebat.

Sebelum sampai ke Melaka, aku singgah sebentar di Cyberjaya dengan tujuan untuk membeli sebuah lensa terpakai. Namun agak mengecewakan setelah aku mencuba lensa tersebut, ianya di dapati rosak pada bahagian motor fokus. Dari Cyberjaya, aku terus pulang ke Melaka dan tiba di Melaka dalam sekitar jam 4 petang.