Monday, March 12, 2012

First Servis a.k.a 1000km Servis

Seperti yang dijangka, aku pasti akan membuat 1st servis untuk exoraku di luar negeri Melaka. Dan baru tidak sampai 4 hari aku mendapat pesawatku, ianya telah masuk ke Pusat Servis Proton di Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.

Aku sampai di Pusat Servis Proton dalam jam 930 pagi. Dari luar aku lihat kereta boleh tahan banyak di dalam pusat servis. Setelah mengambil nombor giliran (tanpa temujanji), aku tunggu lebih kurang dalam kurang 10 minit sebelum nombor aku kena panggil. Aku terus memaklumkan pada Customer Service yang aku nak buat 1,000km servis. Aku turut memaklumkan 2 perkara yang aku minta mereka tolong semak iaitu :-
  1. Bila tayar hadapan terhentak agak kuat (langgar lubang atau langgar speed breaker yang runcing), akan keluar bunyi susulan dari bahagian hadapan sebelah tayar kiri. Bunyi lebih kurang 'treet treet treeet' dalam 2 ke 3 saat.
  2. Aku minta Pusat Service untuk gamkan semula cover wayar yang tertanggal sendiri pada cermin pandang belakang.
Customer Service pun menunjukkan apa yang perlu aku beli / servis untuk servis 1,000km. Aku lihat pada butiran servis yang Engine Oil yang akan digunakan adalah untuk servis kali ini adalah yang untuk 5,000km. Aku bertanya kepada Customer Service yang Exora ni kena servis semula pada 5,000km kah sebab kalau ikutkan pada buku servis, next servis selepas 1,000km tertulis 10,000km bukannya 5,000km. Customer Service pun lihat semula buku servis dan kata "betul la, saya akan tukarkan ke minyak 10,000km".

Setelah menunggu dalam 20 - 30 minit, aku lihat Exoraku telah mula di bawa masuk ke Service Bay dan dalam 20 minit selepas itu aku lihat semuanya nampak dah siap. Mekanik yang buat kereta aku pun dah mula macam nak buat last check. Aku masuk ke dalam kawasan servis (kebetulan untuk ke tandas) dan terus ke Exoraku. Aku bertanya kepada Mekanik tentang masalah bunyi seperti yang aku adukan. Beliau kata beliau tak dengar apa - apa bunyi apabila test drive mengelilingi Pusat Servis. Aku kata pada beliau, memang la tak bunyi sebab tak terhentak langgar lubang, kalau langgar lubang dalam dan ada brek susulan, sure akan ada bunyi. Aku cadangkan pada beliau untuk membawa beliau test di kawasan sekitar Pusat Servis untuk beliau sendiri dengar akan bunyi tersebut. Beliau bersetuju dan aku pun membawa keluar keretaku ke luar Pusat Servis dan Mekanik menjadi penumpang. Aku minta beliau guidekan aku ke jalan - jalan yang ada lubang untuk ujian dibuat. Dalam perjalanan lebih kurang dalam 3-4 kilometer mengelilingi kawasan sekitar, aku telah sengaja memandu kereta melalui 1 lubang yang agak dalam dan bunyi 'misteri' pun tiba. Dan sebelum balik ke Pusat Servis, ada 1 speed breaker yang agak runcing yang turut membuatkan bunyi tersebut muncul. Mekanik yang ikut aku pun agak hairan akan bunyi tersebut. Beliau kata ni adalah kes pertama yang ada aduan sebegini.

Kembali di Pusat Servis, beliau kembali membuka bonet keretaku dan mula membuat semakan. Dalam lebih kurang 10 minit, beliau maklumkan padaku yang beliau akan bawa seorang lagi mekanik untuk test drive memandangkan beliau tidak dapat memastikan punca masalah / bunyi tersebut. Apabila mereka pulang semula ke Pusat Servis (lebih kurang dalam 10 minit test drive), mereka masih lagi tidak dapat mengenalpasti akan punca masalah tersebut. Mereka maklumkan yang mereka akan cuba telefon Ibupejabat untuk mendapatkan penjelasan dan diminta diberikan sedikit masa. Aku yang perlu bekerja kerana ada beberapa temujanji dengan pelanggan meminta mereka uruskan kereta aku dan aku akan kembali pada waktu petang untuk ambil kereta.

Aku kemudian meninggalkan Pusat Servis dengan menelefon seorang rakanku di Kota Bharu untuk membawaku ke lokasi bekerja.

Setelah hampir 5 jam, aku kembali ke Pusat Servis pada petangnya dan agak mengecewakan apabila aku dimaklumkan yang masalah bunyi tersebut masih belum selesai kerana menurut Mekanik, mereka cuba mendapatkan panduan daripada Ibupejabat tetapi cubaan mereka gagal sebab tiada orang pick-up di Ibupejabat. Tapi mereka katakan yang mereka telah rujuk dengan Engineer setempat dan mengesahkan walaupun ada bunyi, kereta adalah selamat untuk digunakan dan boleh dibawa pulang ke Melaka.

Apa lagi aku nak kata, aku ucapkan terima kasih kepada Mekanik yang attend kereta aku atas usaha beliau. Aku tahu beliau memang cuba sedaya upaya nak selesaikan tapi malang sekali tiada support. Aku tak salahkan beliau dalam perkara ini malah aku puji cara beliau berinteraksi dengan aku yang mana beliau adalah amat ramah dan mesra pelanggan. Aku rasa lebih mesra daripada Customer Service yang attend aku di kaunter hadapan.

So, setelah bil di cetak, aku terus membayar di kaunter. Dapat 1 toolkit percuma sebab beli minyak yang 10,000km tu. Tiada langsung lebihan Engine Oil dll yang diserahkan kepadaku sebagai bukti semuanya telah digunakan. Bil untuk servis 1,000km ku adalah hampir RM200.00 (mungkin Engine Oil yang agak mahal)

Nak dijadikan cerita, seminggu selepas aku buat servis pertama, baru aku perasan yang pada sticker next service yang ditampal di cermin depan tertulis 5,000km bukan 10,000km. Aku confused sekarang samada Engine Oil yang dimasukkan adalah  untuk 5,000km atau 10,000km. Tapi berpandukan pada bil, aku yakin yang Engine Oil tersebut adalah 10,000km dan aku menganggap 5,000km yang tertulis pada sticker tersebut sebagai 'typo error'. Plus, aduan kedua aku yang untuk mereka betulkan semula cover wayar aku pun rupanya tak dibuat. Hmmm ...

Masalah bunyi 'treet treet treet' tersebut masih menjadi misteri sehingga ke hari ini kerana ianya masih berlaku. Aku ada bertanya kepada beberapa orang, katanya bunyi tersebut adalah normal (bunyi ABS Adjustment) tapi tiada yang benar - benar boleh mengesahkan perkara ini. Akan aku tanya semula pada servis 10,000km ku di Pusat Servis Proton (harap-harap di Malim, Melaka) kelak dan kita tunggu apa sebenar bunyi tersebut.

Pusat Servis Proton, Kota Bharu .... terima kasih !

Dari Pasir Mas ke Kota Bharu sebelum Odometer mencecah 999km.

Odometer at 999km. Esok kena servis la tu !
Lepas habis kerja, before kembali ke Pusat Servis Proton - Sempat singgah beli Wau kat PCB.



No comments:

Post a Comment