Monday, August 12, 2013

Makan : Murtabak Ala Hindustan, Segamat

Sebelum bulan Ramadhan aritu, aku ke Segamat atas urusan kerja dengan seorang rakan sekerja. Dalam perjalanan pergi, aku dimaklumkan oleh rakan aku tu yang apabila sampai Segamat, breakfast menu kat Segamat adalah Murtabak.

Katanya dia dah test murtabak tu dan memang sedap. Aku pun mengiyakan saja dan apabila sampai Segamat, just before simpang traffic light (yang ke kiri ke Kuantan dan ke kanan ke arah Hospital Segamat), kami berhenti untuk bersarapan di Medan Selera yang terletak di Jalan Sultan (kalau tak silap).

Rakanku lead the way duduk di salah sebuah gerai di dalam Medan Selera tersebut. Tertulis kecil kat gerai tu "Murtabak Ala Hindustan". Dia pun order 1 Murtabak dan untuk minum pagi tu, kami sepakat nak minum Kopi Radix.

Aku tanya kat dia yang 1 murtabak cukup ke sebab aku memang lapar. Dia kata cukup sebab aritu dia makan pun tak habis siap kena bungkus.

Siap je murtabak tu dan terhidang depan aku, memang sah yang saiz murtabak ni boleh dikatakan sebagai Mega Murtabak. Ia dihidangkan bersama dengan kuah murtabak 'home made'. Rasa dia pulak memang 'marvelous' la, daging cincang banyak plus kena dengan kuah yang disertakan.

Dan memang betul, 2 orang makan pun kena bungkus bawak balik sebab saiznya yang besar. Amat mengenyangkan serta lazat bila makan panas-panas.

So, kalau ada di Segamat dan nak try Murtabak Ala Hindustan, bolehlah ke Medan Selera untuk mencuba. Ingatkan nak bawak balik (lepas kerja nak singgah beli) tapi owner kata kedai tutup tengahari so tak dapatlah nak bawa balik bagi family rasa. Next visit ke Segamat sudah pasti Murtabak Ala Hindustan akan menjadi menu untuk breakfast sekali lagi !

No comments:

Post a Comment