Thursday, August 15, 2013

Hotel : Flora Place, Kota Bharu

Arini aku nak review sikit mengenai 1 lagi hotel yang kerap juga aku kunjungi jika aku ke Kota Bharu. Nama Hotel tersebut adalah The Flora Place.

Hotel ni adalah favorite hotel untuk rakan sekerjaku. Bagi aku, hotel ni boleh di kategorikan sebuah hotel yang baik bersesuaian dengan harga bilik - biliknya yang berpatutan.

Aku kalau ke Kota Bharu, mula - mula sekali aku akan cuba untuk menginap di The Grand Riverview. Then kalau tiada promosi, aku akan beralih ke Hotel Ridel. Dan jika masih juga tiada bilik, maka Hotel Flora Place ni kira macam among 3rd choices untuk aku menginap.

Konsep hotel ni macam hotel transit. Lokasinya di Jalan Kebun Sultan adalah salah satu faktor yang memberikan kekuatan kepada hotel ni. Memang di tengah - tengah bandar Kota Bharu. Nak makan senang, nak berjalan - jalan senang dan nak beli barang - barang keperluan juga amatlah mudah. Semuanya dalam within short walking distance.

Nak parking ada unik sikit. Di sebabkan hotel ni betul - betul terletak di bahu jalan yang sibuk, memang nak parking kat depan hotel tak boleh. So hotel ni ada sediakan parking khas yang terletak berasingan iaitu kena drive sikit dalam kurang 300 meter dari hotel untuk mendapat parking percuma. Walaupun jauh sedikit tapi parking tersebut ada guard dan secured. So tak perlu risau untuk letakkan kereta kita di kawasan tersebut.

Terdapat beberapa lagi hotel - hotel yang kelasnya hampir sama di sepanjang jalan tersebut (aku pernah menginap di beberapa buah juga) dan Hotel Flora Place ni antara yang terbaik berbanding dengan yang lain kerana yang lain suasana bilik serta facilities yang di sediakan boleh dikatakan agak uzur. So bolehlah aku katakan yang dalam deretan hotel yang terdapat di sepanjang jalan tu, The Flora Place adalah sangat - sangat di recommendkan.

Harga bilik juga tidak mahal dan ianya adalah seperti berikut :-

ROOM TYPE PRICE IN RM     PEAK PERIOD(Weekends, Public holidays, School holidays)
FAMILY DELUXE 198.00 nett       237.60 nett
DELUXE DOUBLE 160.00 nett     192.00 nett
STANDARD TWIN 140.00 nett      168.00 nett
STANDARD DOUBLE 140.00 nett     168.00 nett
STANDARD TRIPLE 168.00 nett     201.60 nett
STANDARD SINGLE 100.00 nett     120.00 nett
EXTRA BED 20.00 nett      20.00 nett

Dan harga tersebut termasuk dengan breakfast. Breakfast mereka sediakan di tingkat paling atas (roof top). Tapi dengan harga yang sangat berpatutan ni, jangan kita harapkan pelbagai pilihan makanan yang di sediakan. Selalunya jika aku menginap kat sini akan terdapat dalam kurang 10 jenis menu yang di sediakan. Namun, yang specialnya kita boleh minta mereka buatkan fresh half boiled egg untuk kita.

Di Ground Floor hotel ni terdapat sebuah Dive Shop yang dimiliki oleh hotel. Rupanya The Flora Place ni juga ada sebuah resort di Pulau Perhentian. Dan di resort tersebut, pakej - pakej diving turut di sediakan. Team diving untuk The Flora Place ini di namakan dengan nama The Flora Bay Diver's. Secara tak langsung kita tahu yang nama resortnya adalah The Flora Bay Resort. Aku tengok menarik juga pakej - pakej diving yang di tawarkan oleh mereka. Insyallah kalau ada peluang, aku akan cuba pakej diving mereka, mana tahu aku boleh ambik lesen Advance pulak dengan diaorang.

Bukan the best hotel in Kota Bharu tapi among the best dalam kategori hotel ekonomi. Do not expect luxurious interior room setup, namun ianya cukup bersih, kemas dan selesa untuk di sewa. Kalau berminat untuk menginap di sini boleh lawati mereka di http://www.thefloraplace.com untuk gambaran yang lebih jelas.

Ruang lobi yang ringkas
Terdapat ruang rehat di lobi
Ini adalah salah satu bilik yang aku dah sewa. Time ni traveling with a colleague, so kena ambik twin sharing
Ni pulak bilik air. Tak besar tetapi bersih.
Sabun & Shampoo di sediakan di dalam bilik air.

No comments:

Post a Comment