Thursday, August 15, 2013

Now I Am Blackberry 10

Masa 'unboxing' Blackberry Q10
Well, setelah dekat nak 2 tahun lebih aku pakai Blackberry Bold 9700 (sampai nak lebam), pada suatu hari di bulan Ramadhan baru - baru ni ... kotak Blackberry Q10 pun sampai.

'Bekalan' Q10 ni memang about time la sebab Bold yang aku guna memang dah nyawa - nyawa ikan. Nak kira belum lagi sebulan la aku pakai Q10 ni tapi tak dapat dinafikan yang ianya jauh lebih baik daripada Bold (bukan Exora Bold ye) yang aku pakai dulu.

Better choice daripada Z10 sebab Q10 ada QWERTY Keypad. Aku suka pakai keypad sebab bagi aku lebih mudah daripada 'unreal' butang atas skrin. Dan ada 'keypad' tak bermakna ianya bukan 'touch screen'. So 'combo' antara 'keypad' dan 'touch screen' memang menyerlahkan kemampuan Q10 ni.

Semua benda yang baru kena la kita rajin 'godek-godek' dan 'main-main' untuk kita dapat rentak yang sepatutnya. Ramai jugak antara kawan - kawan aku yang kata depa tak suka Q10 'compared' dengan Bold atas alasan 'too complicated'. Tapi aku tak rasa macam tu. Yang penting kita kena 'get used to it'.

Dari segi 'performance', memang jauh lagi laju daripada Bold. Maklum la teknologi baru. Menggunakan processor 1.5 GHz dual-core Qualcomm Snapdragon S4 dengan 2GB RAM, dan 16GB internal storage (boleh expand sampai 32GB pakai microSD card), aku boleh kata yang Q10 ni mempunyai enjin yang hebat.

Skrin bersaiz 3.1 inci dan paparan imej 330 pixel per inch mengatasi paparan yang terdapat pada iPhone 5 yang menawarkan paparan imej 326 pixel per inch. So memang kualiti paparan untuk Q10 ni 'very sharp', 'clear' and rangup sekali lah.

Lagi satu yang menarik tentang Q10 baru ni adalah kamera. Resolusi 8 megapixel memang cukup baik. Cuma untuk kamera hadapan (face cam), resolusinya adalah agak kecil iaitu 2 megapixel. Namun yang demikian, bila aku 'compare' cara 'handling' untuk ambil gambar dari Q10 ni dengan Bold aku dulu, Q10 ni nampak lebih sensitif dari segi gegaran. Kita kena 'ensure' yang masa kita 'snap' gambar tu dalam keadaan gegaran yang paling minima, kalau tak gambar kita akan jadi 'blur'. Dulu kalau guna Bold, tak sesensitif Q10. Mungkin 'next production', Blackberry kena masukkan 'feature' 'Vibration Reduction' untuk memudahkan pengguna mendapat gambar yang jelas. Dari segi 'mode' pula, ada beberapa 'mode' asas yang tersedia untuk di gunakan. Yang takde cuma 'sweep' atau 'panorama' mode. Kalau ada yang tu memang 'plus point'. Dan untuk mengambil video pula, resolusi 1080 dan 720 boleh di pilih.

Bunyi yang dikeluarkan juga jauh lebih baik, so ringtone dan audio lebih enak di dengar berbanding dengan Bold. Bila buat 'pairing via bluetooth' dengan Clarion dalam Exoraku, memang terbaik audio yang dikeluarkan. Proses untuk 'pairing' juga amat mudah.

Cuma buat masa sekarang, tak banyak pilihan accessories yang ada untuk Q10 sebab masih baru. Lepas aku dapat Q10 ni, dalam 2 minggu jugak aku tercari - cari 'cover' dan 'screen protector'. Last - last baru jumpa, tu pun tak banyak pilihan dan 'screen protector' jenis 'privacy' masih belum ada.

Aku cuma harapkan yang bateri yang ada pada Q10 ni lebih baik dari Bold sebab bateri Bold memang tak berapa tahan. Still unknown tapi aku rasa mungkin lebih baik sebab R&D mesti akan memperbaiki kelemahan sebelum ini.

So, welcome Blackberry Q10 !


No comments:

Post a Comment