Saturday, January 11, 2014

Hutan Bukit Bakar, Machang, Kelantan Darul Naim

Bila kerap aku outstation, traveling pulak dalam kilometer yang jauh dan sibuk dengan tugasan kerja,once balik hotel, kalau kita duduk terperap dalam bilik pun tak syiok lah.

Unless kalau betul-betul kepenatan then baru aku akan bertapa dalam hotel. Kalau masih bertenaga, aku akan maximize cuba untuk explore kawasan-kawasan setempat.

Semasa bertugas di Machang, aku ada terpandang signage Hutan Bukit Bakar. Bila sebut pasal hutan ni, aku amat berminat nak masuk. Sebab utamanya aku nak tengok burung. Manalah tahu kalau aku dapat 'lifer' iaitu burung yang tidak pernah aku lihat sebelum ni.

So, selepas tugasan aku di Machang selesai, aku bergerak ke Hutan Bukit Bakar. Di kaki hutan tersebut ada tapak perkelahan. Masa aku pergi memang tak ramai orang. Aku rasa ada kurang dari 5 orang kot yang melawat hutan tu. Kawasan tak berapa bersih sebab banyak juga longgokan sampah masa aku kat sana. Public Toilet not well maintain. Nothing much kat bawah tu so aku decided untuk trekking mengikuti jalan menuju ke puncak bukit. Jalan bertar tu agak sempit dan curam. Itu jalan ke menara TM rasanya.

Sepanjang pendakian melalui jalan tar tu, mata aku mencari-mencari burung-burung hutan yang unik. Dan aku mendapat 'lifer' aku kat sini untuk sejenis burung Cuckoo iaitu spesis Indian Cuckoo.

Aku spend masa mungkin dekat 2 jam kot kat sini before heading back balik menuju ke hotel.

Bergambar di depan Kompleks Perhutanan Bukit Bakar
Ini dia gambar Indian Cuckoo yang dapat aku ambik di Bukit Bakar, Machang, Kelantan.

No comments:

Post a Comment