Sunday, January 5, 2014

Tahun Baru, Sport Rim Baru

As per my previous post tentang nak tukar sport rim ataupun tidak. Last-last aku telah buat keputusan untuk menukar sport rim standard kepada sport rim 3rd party.

Bertarikh pada 1hb Januari 2014, hari cuti sempena Tahun Baru, aku bergerak mencari kedai tayar yang boleh menawarkan aku sport rim dengan harga yang baik. Hasrat pertama adalah untuk ke sebuah kedai di kawasan Cheng yang memang aku sasarkan untuk membeli di sana. Harga yang di tawarkan adalah RM1,800.00 siap dengan 4 biji tayar baru jenis Achilles bersyarat perlu trade in rim standard & tayar sedia ada.

Nak dijadikan cerita, kedai tersebut tutup pulak pada hari tu. Aku pun teruskan pencarian ke arah Taman Kota Laksamana sebab aku dengar ada 1 kedai tayar yang baik kat sana plus boleh dapat harga yang berpatutan. Sampai kat sana, aku terus tanya harga untuk sport rim Vossen yang menjadi sasaran aku. Kata brader yang jaga kedai tu, harga paling baik dia boleh bagi adalah RM1,870.00 siap dengan tayar jenis baru jenis Durun. Hmmm ... mahal RM70.00 dari kedai yang kat Cheng tu, so aku kata kat dia biar aku survey tempat lain dulu (aku target 1 lagi kedai kat area Klebang). Bila aku dah start Exoraku, tiba-tiba brader tu datang semula ke kereta dan bagitahu yang dia dah bincang dengan bos dia dan tawarkan harga RM1,600.00 untuk sport rim Vossen pilihan aku. Wah, ni memang murah. Aku terus kata okay dan masukkan kereta ke dalam kedai.

Once 2 biji tayar belakang dah dibuka, brader tu datang dan bagitahu yang ada caj tambahan ke atas RM1,600.00. Aku tanya tambahan untuk ape? Maka dia pun terangkan in details yang harga tu tak termasuk Nut, Ring dan 4 Silicone untuk spring. Hmmm ... aku tanya mahal ke benda-benda ni, dia jawab depends on brand yang aku akan pilih. Bila dia dah tunjukkan yang the best, for sure la aku nak yang the best. So aku pun ambik Nut Sporty, Kepala Tube Sporty plus Ring & Silicone untuk spring coil. Last-last kira semua jadi jugak RM2,030.00. Ape nak buat, aku pun setuju dan proses pemasangan pun di buat.

Bersedia untuk memakai kasut sukan baru
Proses penukaran rim baru tak makan masa yang lama. Ada la nak dekat 1 jam lebih kot siap dengan proses alignment dan balancing.

Kasut Sukan baru telah selamat dipasang

Lepas selesai, aku pun terus drive balik ke rumah. Memang terasa perubahan pada cara pemanduan sebab terasa beratnya sport rim baru ni. Maklumlah dari saiz standard 16 tukar kepada saiz 17. Kalau dulu aku telah throttle sikit je memang Exoraku ni dengan pantas memberi respon bergerak laju, tapi dengan new sport rim, throttle kena tekan lebih ke dalam untuk memberikan kuasa kepada Exoraku. Habis le minyak kali ni ... hahaha. Kalau tekan ikut pemanduan sebelum ni, memang Exoraku akan terasa pergerakannya yang perlahan.

Dan beberapa selepas aku masukkan sport rim baru, Big Daddy Stickers telah membuat sticker bertulisan Vossen berwarna kuning untuk di tampal. Proses tampalan kena buat di kedai tayar yang aku beli. Di sebabkan kedai tu pun nama kedai tayar, memang tak berapa kemas lah tampalah sticker Vossen tu kalau di amati secara dekat, nak tunggu proses pasang sticker kat sport rim tu pun ambil masa nak dekat 4 jam sebab kedai terlalu sibuk. Service Charge yang dikenakan untuk tampalan sticker adalah sebanyak RM40.00.

Kasut Sukan telah di tampal sticker berwarna kuning
So, next project adalah membuka balik sticker tersebut dan dalaman rim akan di spray dengan warna kuning sebelum menampal semula sticker baru berwarna hitam.

Pastu  .... lightings ... pastu ... front bumper bodykit ... pastu ... carrier ... pastu ... V Lips ... pastu ... speaker ... hmmm ... ;p





6 comments:

  1. Salam Tuan,

    Saya ingin bertanya nama kedai yang di cheng tu apa ye??

    ReplyDelete
  2. Salam, kedai di Cheng tu kedai yang sebaris dengan Kedai Buku Pintar, ada signboard tertulis Achilles warna purple. :D

    ReplyDelete