Tuesday, May 21, 2013

I'm On CB Radio lah !


Mula-mula bila aku masuk group EOCM, geng² perkenalkan aku dengan Walkie Talkie. Saper tak kenal walkie talkie tapi kalau takat kenal saja tak bermakna kita tahu guna. So bila dah di ajar tentang walkie talkie, mula lah semangat untuk berekor pari (pakai antenna panjang). Tapi untuk guna ekor pari kena ada lesen yang sah yang di keluarkan oleh SKMM. Nak dapat lesen kena register, kena bayar, kena study & ambik periksa Radio Amatur. Dalam walkie talkie kita boleh set channel untuk dengar perbualan rakan-rakan Radio Amatur ni. Best jugak la layan dengar sembang-sembang depa ni tapi kita tak boleh menyampuk sebab itu salah dari segi undang-undang sebab kita tiada lesen untuk berbuat demikian.

Ramai juga rakan-rakan EOCM yang dah ada lesen Radio Amatur yang membolehkan mereka naikkan ekor pari ni plus dapat callsign peribadi 9W2xxx. Tapi ramai jugak yang takde lesen, so tak syok tak dapat naikkan ekor pari secara sah di sisi undang-undang.

So, pada peperiksaan Radio Amatur yang baru berlalu ramai la rakan-rakan EOCM yang menduduki peperiksaan. Aku? Tak confident sebab kena study banyak perkara yang mana aku memang tiada masa untuk study akibat kekerapan outstation & tugasan kerja.

Nak dijadikan cerita tiba-tiba keluarlah cerita mengenai CB Radio a.k.a Citizen Band Radio a.k.a Radio Jalur Rakyat in direct translation. Kalau daftar CB Radio, tak perlu ambil periksa dan boleh naikkan ekor pari. So aku pun register nama aku dan dapat number 113 MB 464. Registration is free. Then sticker kena la buat sendiri. Yang tertampal kat gambar atas tu adalah hasil usaha rakan EOCM Geng Lendat. Adakah ini bermakna aku boleh pasang ekor pari? Sudah tentu tapi gajet seperti walkie talkie dan jenis ekor pari mestilah yang support CB Radio. Tapi di akibatkan kesibukan bekerja, aku jadi kurang aktif dalam beraktiviti secara fizikal (TT, Konvoi etc) dengan group EOCM tapi on Facebook / Whatsapps, aku still cuba luangkan masa untuk participate on discussion and sembang-sembang sesama sahabat. So, aku belum pun lagi setkan ekor pari kat Exora aku. Hopefully one fine day bila bebanan kerja berkurangan, aku can concentrate untuk beraktiviti secara aktif dan dapatkan ekor pari yang di idamkan.

Nak tahu lebih lanjut tentang CB Radio? Here's a link that might be useful http://cbradio113dt104113mb104.blogspot.com/2011/02/cb-radio-di-malaysia.html

Wassalam !

No comments:

Post a Comment