Sunday, April 15, 2012

3 Long Distance Dalam Kurang 2 Bulan

Salam,

Dalam jangkamasa kurang 2 bulan, 'pesawat'ku telah membuat pengembaraan jarak jauh sebanyak 3 kali. Jarak jauh dalam 'kamus' aku adalah perjalanan yang melebihi 500km. So, 3 perjalanan long distance yang telah dilalui oleh 'pesawat'ku adalah :-
  1. Melaka - Gua Musang - Tanah Merah - Pasir Mas - Kota Bharu - Tumpat - Pasir Puteh - Hulu Terengganu - Melaka
  2. Melaka - Kuala Perlis - Melaka (balik kampung - Langkawi)
  3. Melaka - Tanah Merah - Pasir Mas - Kota Bharu - Kuala Terengganu - Hulu Terengganu - Melaka
Ini tidak termasuk perjalanan yang melibatkan route Melaka - Kuala Lumpur dan Melaka - Johor Bahru.

Setakat ini, odometer aku telah hampir mencecah 7,000km. (tinggal lagi 3,000km untuk 2nd servis).

Bila kerap long distance, kita akan kerap cuci kereta di luar. Yang ni di Gzox Auto Detailing di Kota Bharu
So far, Exora Bold CFE telah menunjukkan kemampuan yang amat baik dalam perjalanan long distance dan aku juga amat berpuas hati dengan Oil Consumption 'pesawat'ku.

Camne aku nak explain tentang Oil Consumption ni ye. Okay, biar aku bagi satu actual situation tentang Oil Consumption.
  • Route (Kuala Terengganu - Melaka)
  • Isu full tank RON97 di Kuala Terengganu (RM106.00)
  • Sampai di R&R PLUS Seremban, aku isi penuh RON97 semula (RM110.00)
  • Tiba kat rumah, hanya 1 bar sahaja yang turun.
  • Highway (85% driving 90km/j ke 120km/j, 10% 140km/j-150km/j & 5% 160km/j) while di jalan lama cuma bawak dalam 70km/j ke 100km/j.
So, aku rasa dari Kuala Terengganu ke Melaka dengan menggunakan RON97, mungkin kita pakai cuma RM120.00 je kot untuk petrol. Kalau guna RON95, dari segi RM sure akan jauh lebih rendah.

Namun, Oil Consumption ni subjektif la sebab depending on cara kereta tu dipandu, cara kita tekan minyak + kelajuan pemanduan kita dll.

Bagi aku yang terlalu kerap long distance, aku memang jarang memandu laju sebab :-
  1. Banyak sangat kemalangan aku dah tengok yang berpunca dari pemanduan laju.
  2. Dari segi pengalaman, bila kita pandu laju, kita mungkin akan sampai awal sedikit ke destinasi tetapi tumpuan pemanduan kita akan menjadi lebih dan ini akan menyebabkan kita akan terasa akan kepenatan apabila kita tiba di destinasi. Membawa kereta dengan tenang, meskipun akan mengambil masa sedikit, namun apabila tiba di destinasi, kepenatan tidak akan terasa (bagi aku la).
  3. Laju - laju, nasib tak baik, saman mari.
Bagaimanapun, kadang - kadang bila kita ada kat satu strech yang lurus + jalan yang langsung tiada kenderaan, memang rasanya sape - sape pun susah nak tahan daripada untuk mencuba membawa dengan laju. Sama la ngan aku pun especially bila bawak kenderaan baru ni + dengan adanya turbo memang terasa nak menekan. 

Dan kadang - kadang kita pun dipaksa oleh situasi yang menyebabkan kita perlu membawa melebihi daripada had undang - undang (110km/j di lebuhraya). Aku tidak bermaksud dipaksa akibat dicabar atau di'cucuk' oleh kenderaan lain, tetapi disebabkan oleh :-
  1. memotong sebaris kenderaan yang bergerak amat perlahan yang menggunakan lorong kedua (untuk highway yang ada 3 lorong).
  2. terpaksa memotong kenderaan yang membawa secara merbahaya terutama lori / bas yang membawa laju (selalunya bas 2 tingkat)
  3. sedang kita memotong (dalam 110km/j), kita nampak ada satu kenderaan yang amatlah laju sedang datang dari arah belakang. Maka kita terpaksa menekan lebih laju lagi untuk menghabiskan deretan kenderaan yang kita potong agar kita mengganggu perjalanan kenderaan yang ter'over' laju tu. Memang boleh kita maintain potong dalam range 110km/j-120km/j tapi kita takkkan tahu sikap pemandu kereta yang laju tersebut. Kalau dia okay then dia akan slow, kalau dia tak okay ada kemungkinan dia akan terus laju hingga begitu rapat dengan kenderaan kita dan ini boleh menyebabkan kemalangan jika ada kesilapan yang dilakukan samada oleh kita ataupun pemandu tersebut. Why take the risk?
Based on this, aku berpendapat yang Exora Bold CFE tidak membebankan minyak dan berprestasi baik untuk perjalanan jarak jauh !

No comments:

Post a Comment