Monday, June 3, 2013

Engine Oil oh Engine Oil


Balik dari bercuti maka time utk service my Exo. Tapi appointment tak buat kat SC plus masa pun dah suntuk. Kalau terjah ke SC sure lambat or kena buat appointment untuk hari berikutnya.

Oleh kerana kesuntukan masa dan perlunya aku servis Exo aku sebelum long distance, first time Exo aku masuk SC 3rd Party. Mission? Tukar Minyak Hitam + Filter saja.

Sampai SC 3rd Party, aku bagitau Amoi tauke tu yang aku nak tukar minyak hitam + filter. Dia kata nak minyak jenama ape? Aku cakap Petronas sbb sebelum ni kat SC Proton memang aku pakai Petronas. Dia kata Petronas takde tapi ada Shell & Wurth. Dia recommend Wurth bagus teknologi minyak dari Jerman. Harga mahal sikit dari Shell. Aku pun tak banyak tanya kata setujulah pakai Wurth.

Tup tup dalam kurang 20 minit dah siap. Dan tup tup aku tengok kat bekas minyak hitam Wurth tu tertulis 10W40. Adoi ... aku nak 10W30. Tapi silap aku la sebab tak bagitahu kat dia jenis minyak hitam yang aku nak.

Nak tak nak, minyak dah habis masuk dalam enjin aku. Terima seadanya. Bila bawak in town (tak laju), aku rasa berat sikit enjin pada 10W40 ni. Tapi bila bawak laju kat highway, rasa macam normal.

So kena la aku tunggu lagi 5k untuk tukar semula ke 10W30 as recommended untuk Exora ...

Wurth? First time aku masukkan dalam enjin Exoraku. Harap2 worth la wurth ni ...

No comments:

Post a Comment