Sunday, March 4, 2012

Bienvenida Exora !

Selamat Datang Exora !

Pengenalan

Pertama sekali aku ucap selamat datang dan selamat membaca kepada semua pengunjung ke blog ini.

Memandangkan aku sering mengembara dengan memandu di hampir setiap pelusuk Semenanjung Malaysia, maka aku rasa perlulah aku membuat catatan kembara dan mungkin ada di antara subjek / topik yang aku akan ceritakan mampu dijadikan rujukan kepada rakan - rakan yang lain.

Catatan yang akan aku tulis akan berkisar tentang pengembaraanku bersama pesawat baruku iaitu Proton Exora Bold CFE. Antara yang akan dicatatkan adalah tempat - tempat yang dilawati, lokasi rehat, lokasi tempat makan, lokasi tumpuan / hotspot dan lain - lain yang berkaitan dengan perjalanan aku dan Exoraku.

MPV?

Sebenarnya aku juga pada mula teragak - agak samada untuk memilih MPV atau SUV bagi menggantikan kereta sedan yang telah aku gunakan selama lebih kurang dalam 7 tahun.

Sudah pasti aku perlukan sebuah kenderaan yang mampu membawa lebih ramai penumpang / barang kerana keluargaku sudah membesar. Jika dikira dengan anak di dalam kandungan isteriku, jumlah ahli keluarga akan menjadi seramai 6 orang. Yang benar - benar membuat aku serius dalam usaha mendapatkan kenderaan baru adalah apabila pada bulan Disember yang lalu, aku membawa keluargaku bercuti di Terengganu selama 6 hari, kereta sedan memang sarat. Bukan sahaja dengan beg - beg pakaian, malah dengan bekalan makanan dan keperluan harian hinggakan hasrat untuk membeli belah juga terpaksa dilupakan kerana tiada ruang lagi untuk kami penuhkan. Dan semasa memandu pulang itulah aku bertekad untuk menukar kenderaan kepada kenderaan yang lebih besar. Kesian melihat anak - anak duduk sempit di dalam kereta.

Dalam pencarian serius ini, beberapa model kenderaan MPV dan SUV telah aku kenalpasti yang mana ianya masih di dalam bajet yang termampu olehku. Antaranya adalah :-

MPV
  1. Toyota Wish
  2. Toyota Estima
  3. Honda Stream
  4. Honda Odyssey
SUV
  1. Honda CRV
  2. Toyota Rush
  3. Toyota Fortuner
Malah aku turut membuat penilaian ke atas kenderaan 4x4 seperti Mitshibushi Triton dan Toyota Hilux.

Dan selang beberapa minggu, aku bertekad bahawa MPV adalah yang paling sesuai dan aku memilih Toyota Wish 1.8 (2004) untuk dimiliki. Kereta, kedai dan harga telah pun aku kenalpasti. Yang tinggal hanya untuk transaksi pembelian sahaja.

Mana ye Exora dalam senarai ini? Memang tidak terlintas pada awalnya untuk aku memiliki Exora kerana repustasi 'underpower' yang sering aku dengar dari rakan - rakan yang lain membuatkan aku langsung tidak terfikir tentang Exora.

Exora Baru

Namun, pada satu hari, aku kebetulan telah terbaca satu artikel di dalam akhbar The Star yang mana ianya adalah berkisar tentang 'test drive' Proton Exora Bold CFE. Aku amat tertarik dengan artikel serta komentar dari penulis yang telah menguji sendiri kenderaan tersebut. Dari situ, aku berkata 'pause' kepada Toyota Wish dan mula mengkaji Proton Exora Bold CFE di internet dan pelbagai artikel. Daripada 'survey' yang aku buat, aku tergerak pula untuk ke Pusat Jualan Proton Edar untuk melihat sendiri Bold dari jarak dekat dan membuat pertanyaan kepada Sale Assistant (SA) di situ. Memang menarik, aku terus bertanyakan harga serta berkata akan menghubungi semula SA sekiranya aku benar - benar mahukan Exora dan akan datang semula untuk Test Drive.

Selepas 2 minggu 'bertapa' untuk membuat keputusan, maka pun membuat keputusan muktamad untuk memiliki Bold. Aku menghubungi SA dan menetapkan tarikh untuk Test Drive.

Exora Bold - Test Drive

Tidak banyak sebenarnya yang boleh dilakukan sewaktu test drive memandangkan jarak yang dibenarkan untuk test drive adalah agak dekat serta 'route' yang ditetapkan adalah jalan yang sibuk serta banyak lampu isyarat.

Namun, daripada percubaan yang singkat tersebut, aku tetap dapat rasakan kekuatan pada Bold. Kekuatan pecutan dan kelancaran kendalian. Aku amat berpuashati.

Aku meminta kebenaran SA untuk benarkan aku bawa memasuki lebuhraya AMJ bagi aku membuat ujian kelajuan tapi tidak dibenarkan. Aku faham yang kenderaan ujian ini hanya diinsurankan untuk bergerak di 'route' yang didaftarkan sahaja dan setiap perbatuan perlu dicatatkan secara rasmi di dalam buku log.

Sampai semula ke Pusat Jualan, aku terus membayar wang tempahan. Beberapa dokumen diisi dan diserahkan.

Tidak sampai 2 minggu, urusan pembelian selesai. Cepatnya.

Tinted

Maka beberapa hari sebelum dapat kereta, SA pun ada menelepon bertanya samada aku nak cermin aku di 'tinted' atau tidak sebab kata SA salah satu 'free gift' aku adalah voucher Tinted RM200.00. Aku jawab sure la aku nak 'tinted' sebab kalau tak 'tinted', selain panas nanti nampok togel pulak cermin kereta baru aku. So, SA kata kena datang ke Proton Edar untuk berjumpa dengan vendor 'tinted'. Pada hari yang dijanjikan iaitu 2 hari sebelum aku terima kereta, aku berjumpalah dengan vendor 'tinted' iaitu daripada syarikat Expert Tint. Owner Expert Tint ni seorang perempuan dan beliau amat peramah. Beliau tawarkan 3 pakej bermula dari RM400.00++ hingga ke RM1,400.00++. So, aku terus decide untuk dapatkan yang RM1,400.00 (tolak voucher RM200, kena la caj sebanyak RM1,200.00). Katanya pakej yang aku ambil ni dijamin dashboard takkan pudar, kalau pudar beliau akan bayar ganti rugi. Aku pun bukannya pakar dalam bab - bab 'tinted' ni tapi yang aku dengar dia kata cermin depan aku akan di 'tinted'kan dengan material Riken manakala untuk cermin - cermin yang lain akan menggunakan sejenis material yang ada ciri - ciri security macam tu.

So pada sehari sebelum aku ambik kereta, aku pun pergi ke pusat 'tinted' untuk melihat proses 'tinted' kereta aku dibuat. Kerja - kerja yang dibuat amat teliti dan cepat. Ada beberapa gelembung yang kelihatan tetapi menurut pekerja kat situ, dalam 2 minggu dijamin akan hilang sebab material yang aku pilih ni agak tebal dan akan lambat untuk hilang kesan gelembung udara tersebut.

Bold sedang di 'tinted'kan
Bold Milikku

Maka pada 22hb Februari 2012, aku telah ambik cuti separuh hari untuk ke Proton Edar dengan penuh semangat untuk menerima kereta baru. Alhamdulillah, kenderaan dalam keadaan baik, cuma aku perasan yang kat body Bold aku ada kesan putaran polish yang nipis. Ianya akan nampak nyata apabila matahari tegak memancar ke badan kereta. Tapi jika tidak, memang tak nampak dan kereta nampak amat berkilat.

SA memberikan beberapa penerangan asas semasa serahan. Proses serahan berlangsung dalam lebih kurang 15 minit kerana pada waktu tersebut telahpun lewat petang.

DVD Player

Dalam beberapa soalan ringkas yang aku tanya, ada 1 soalan yang memerlukan 3 orang SA untuk menyelesaikannya. Soalan aku adalah kenapa bila aku test DVD Player, ianya berfungsi tetapi tiada bunyi yang keluar? Setiap seorang SA mencuba tetapi gagal membuat Player tersebut berbunyi namun akhirnya seorang SA yang lebih senior keluar membantu. Rupanya DVD Player di dalam Bold perlu ditetapkan frekuensi bunyi dengan Radio Player di hadapan. Aku agak hairan mengapa teknologi sebegini digunakan kerana ianya akan pasti mendapat gangguan dari masa ke semasa. Sebagai contoh :- kat Melaka, bila kita buka radio pada frekuensi 88.30, tiada saluran radio yang menggunakan frekuensi tersebut, maka kita perlu setkan frekuensi itu pada DVD Player. Bila kita menggunakan DVD Player, maka kita perlu tekan channel 88.30 pada radio hadapan untuk mendapatkan suara. Tetapi apabila kita bergerak ke daerah / negeri lain yang terdapat saluran radio pada frekuensi 88.30, maka kita akan mendapat gangguan bunyi/suara. Untuk menyelesaikan masalah ini, kita perlu set semula pada DVD Player kita frekuensi lain yang tidak digunakan di kawasan tersebut. So, ini adalah satu kelemahan menggunakan teknologi/cara ini.

Dapat Hari Ni, Esok Terus Long Distance

Dalam perjalanan membawa 'pesawat' baruku ke rumah, aku memikirkan perjalanan bersamanya yang akan aku tempuhi pada keesokkan harinya. Ini memandangkan aku telah dijadualkan untuk bertugas di Kelantan dan Terengganu sehari selepas aku menerima 'pesawat'ku ini.

Ada buruk dan baiknya membawa terus kenderaan yang baru kita perolehi tak sampai 24jam untuk pemanduan jarak jauh.

Keburukan :-
  1. Kita tidak pasti apakah 'defect' kenderaan baru. Jika berlaku apa - apa kerosakan di tengah jalan, akan menyukar dan melambatkan perjalanan kita meskipun ianya masih di bawah jaminan.
  2. Kita tidak pasti 'fuel consumption' kenderaan baru, Untuk mengelakkan berlakunya kekeringan minyak di tengah jalan, maka kita perlulah memastikan yang tahap minyak kita sentiasa berada pada tahap yang selamat. Juga kita mesti tahu di mana stesyen minyak yang ada dalam sepanjang perjalanan kita kelak.
  3. Perjalanan akan lebih lambat kerana kata - kata orang, kereta baru tak boleh pecut melebihi 100km/j jika odometer belum menunjukkan angka 1,000 km.
Kebaikan :-
  1. Kita akan dapat mengenal dengan lebih dekat kenderaan baru kita dalam jangkamasa yang singkat.
  2. Memang best la bawak kereta baru !
So, dalam posting aku seterusnya, akuakan ceritakan pula pengembaraan sulungku bersama Exora Bold CFE, perjalanan pergi dan pulang dari Melaka - Kelantan - Terengganu - Melaka.

Terima kasih !



4 comments:

  1. Exora best! Saya memandu Exora Bold milik arwah ayah. Prestasi yg mengagumkan dengan pecutan yg lancar. Bentuk kereta yg agak sporty,

    Hari ini semakin ramai pengguna Exora. MPV proton menjadi pilihan ramai.

    ReplyDelete