Tuesday, December 10, 2013

Bertukar Wajah

Last sekali aku tempek sticker stripe kat tengah body Exo & lining tepi dalam bulan puasa hari tu. Dah beberapa bulan passes by, aku rasa macam tak puashati dengan lining tepi tu sebab font yang aku decided nak gunakan tempohari nampak terlalu besar pulak.

So sempena nak menyertai Sambutan Akhir Tahun 2013 anjuran EOCMotorsport, aku decided untuk tukar side lining aku. Stripe kat tengah body tu sedap elok aku tengok, just ingat nak buat lining tepi semula. Tapi ape design nak buat ye? Disebabkan aku ni suka bird watching, aku teragak nak buat tema burung la. Kalau burung-burung biasa tu nampak lembut so aku ambil keputusan untuk letak burung helang. Dengan kemahiran design kenderaan yang amatlah sedikit, aku bukak photoshop then mula main-main design. So last-last dapatlah design macam kat bawah ni. Simple tapi ada la menunjukkan konsep burung helang.


Simple design

Dengan designs ala-ala macam ni, aku pun berbincang dengan Big Daddy, owner kepada Big Daddy Sticker yang berpusat di Limbongan, Melaka. Aku suruh dia adjust sikit-sikit design aku ni supaya nampak lebih best plus lebih professional dan kemas. After a few days, dia suruh aku datang ke kedai untuk finalized design dan boleh terus buat pada hari yang sama.

Bila tiba hari yang dijanjikan, aku pun pergi la ke kedai Big Daddy yang baru di Limbongan (kedai lama di Cheng). Right after tiba, Big Daddy kata dia ada satu design untuk aku tapi terpulang kat aku kalau aku berani nak cuba design ni. Konsep tetap Helang seperti yang aku nak. So dia pun minta designer dia sketchkan dalam photoshop seperti design kat bawah ni :-


Entah macamane, hati berkenan pulak tengok design ni. Lepas deal harga dan dapatkan details design, maka aku pun bersetuju untuk Exoraku di ubah wajah dengan wajah sticker yang totally baru. Material yang dipilih untuk design ni adalah material yang terbaik dari Japan & warna putih pula akan menggunakan 3M Reflector Sticker. Jaminan Sticker adalah selama 5 tahun.

So bermulalah proses pembikinan sticker terbaru untuk Exoraku. Oleh kerana masa tidak mengizinkan, ada 3 hari sahaja lagi sebelum hari untuk aku bertolak ke Kuala Terengganu bagi menghadiri perhimpunan EOCMotorsport, pekerja-pekerja di Big Daddy Sticker perlu menyiapkan kereta aku dengan cepat.

Berikut adalah beberapa foto-foto transformasi Exoraku kepada Exora Raptor :-

Mula-mula (hari pertama), sticker lama di buka. So back to basic. Kawan-kawan pun heran kenapa aku koyak sticker lama.
Hari kedua, hari pemasangan sticker baru.
Part tampal bumper belakang ni memerlukan staff yang paling experience untuk buat.
Bahagian bonet depan juga akan ada imej kepala helang.
Bahagian sisi yang hampir siap sudah menampakkan imej helang.
Bonet depan sudah hampir siap.
Dan Exora Raptor siap pada lewat malam. Bergambar bersama Big Daddy Malaysia. Tu dia aih 3M reflector sticker memancar-mancar bila kena flash kamera. Hahaha.
Cuma yang mencabar this time adalah keadaan cuaca yang mendung serta hujan setiap hari kat Melaka. Sticker yang siap tidak sempat di jemur bawah matahari. Namun dengan jaminan 5 tahun oleh Big Daddy untuk kepudaran warna serta kekuatan sticker, aku tak perlu risau. Jika berlaku sesuatu pada sticker, Big Daddy akan tukar / repair on the spot. Yang aku risau adalah keesokkannya aku nak kena naik Kuala Terengganu, sticker belum 100% kering, hari pulak dok hujan setiap hari & Pantai Timur pulak banjir. Hehehe.

Layanan daripada Big Daddy memang terbaik. Memang aku amat berpuashati dari segi customer service dan kualiti material yang digunakan. Untuk yang ingin membuat sticker kereta, FB Big Daddy adalah di https://www.facebook.com/BigDaddyStickers

Jika nampak Exora R3 Raptor on the road ... itulah Exoraku.


No comments:

Post a Comment