Sunday, September 8, 2013

Makan / Menu : Otak Lembu Masak Lemak Cili Api

Kalau kita ke bandar Jasin, ada 1 restoran yang memang famous dengan masakan kampung terletak betul - betul sederetan dengan Maybank Jasin. Tak dapat recalled nama restoran tu tapi kalau tanya dengan orang-orang Jasin, memang mereka akan faham restoran apa yang di maksudkan. 

Aku kalau ke Jasin, sure akan aku cuba lunch kat restoran ni. Menu yang famous kat sini adalah variasi Masak Lemak Cili Api.

Nak dijadikan cerita, baru - baru ni aku ke Jasin atas tugasan kerja. Bila jam dah dekat pukul 12 tengahari, aku pun bergegas ke restoran tersebut memandangkan kalau sebelum ni aku pergi dalam pukul 1 lebih, memang banyak lauk yang dah 'selesai'.

Once aku sampai ke restoran tu, hanya 1 lauk masak lemak cili api saja yang ada untuk dipilih. Aku tanya kat pekerja kedai tu mana lauk - lauk masak lemak yang lain, dia jawab belum ready. Yang ada hanya Otak Lembu Masak Lemak Cili Api.

Hmmm ... aku tak pernah jamah Otak Lembu sebelum ni. Walaupun pelbagai makanan unik dan pelik aku dah try, tak pernah sekali aku terjumpa menu Otak Lembu ni. So, atas dasar nak cuba sesuatu yang baru, aku pun ambik 1 Otak Lembu bersama lauk sotong dan sambal bilik petai.

Dengan lafaz Bismillah, aku pun mula makan tengahari. Aku cuit Otak Lembu tersebut, bahagian luarannya agak kenyal tapi bahagian dalaman memang lembut macam tekstur krim.

Level confident aku memang tinggi la untuk makan Otak Lembu ni sebab hampir semua menu halal yang pelik - pelik tak ada masalah bagiku untuk aku jamah. Tapi nampaknya aku dah jumpa 'lawan' aku, aku tak boleh nak habiskan Otak Lembu ni. Aku cuba menyukainya tapi tak boleh. Even aku basahkan Otak Lembu tersebut dengan kuah masak lemak yang lazat pun tak dapat ia aku habiskan. So, aku cuma dapat makan 1/4 daripada 1 Otak Lembu tu. Apa yang buat aku kurang gemar? Tekstur berkrim dengan aroma otak tu tidak membolehkan aku 'enjoy' menu tersebut.

Mungkin bagi sesetengah orang, Otak Lembu memang favorite mereka. Aku tak nafikan yang setiap orang ada berlainan selera. Yang pasti, aku gagal untuk menyukai Otak Lembu sepertimana aku tidak suka pada rasa 'line' hitam kat badan ikan cencaru dan mata ikan. Hehehe.

By the way, aku amat rekomenkan restoran ni jika anda kebetulan berada di Jasin. Antara restoran yang menyediakan Masak Lemak Cili Api terbaik di daerah Jasin dan Melaka Tengah.

Menu aku pada tengahari tu

No comments:

Post a Comment