Sunday, November 23, 2014

Makam Tun Teja

Rasanya tak perlulah aku untuk explain siapakah gerangan Tun Teja. Secara asas kita dapat tahu sedikit cerita Tun Teja ni daripada filem klasik Hang Tuah lakonan Allahyarham Tan Sri P Ramlee.

Okay, sejak aku mula bermastautin di Melaka ni, inilah pertama kalinya aku berpeluang untuk ziarah ke Makam Tun Teja yang terletak di kawasan Merlimau, Melaka.


Mungkin atas faktor lokasi menjadikan tidak ramai yang menziarahi Makam Tun Teja. Salah satu faktor jarak dan salah satu faktor mungkin tiadanya lokasi-lokasi tumpuan lain yang berdekatan menyebabkan orang ramai tidak menjadikan Makam Tun Teja sebagai salah satu destinasi untuk dilawati.

Bagi aku Makam Tun Teja di selenggara dengan amat baik sekali. Bersih kemas dan tersusun. Dan sesuatu yang menarik perhatian aku adalah begitu harumnya suasana di sekitar makam ini apabila aku melangkah masuk ke dalam pagar sempadan yang di bina.

Untuk pengunjung ke Negeri Melaka, ziarahlah Makam Tun Teja. Jarak yang jauh (dalam lebih kurang 20 ke 30 minit dari Banda Hilir) tidak akan merugikan anda.

No comments:

Post a Comment