Sunday, October 13, 2013

Kehilangan Insan Yang Istimewa - Ke Pulau Pinang

Pada Subuh 9hb Oktober 2013, aku dikejutkan oleh orang rumahku yang membawa berita yang teramat sedih buat kami sekeluarga. Nenek yang aku sayang telah dijemput Illahi pada awal pagi itu.

Arwah nenek aku yang berasal dari Pulau Pinang merupakan nenek yang amat rapat denganku. Aku secara tak langsung sedar yang aku adalah antara cucu 'favorite' arwah mungkin sebab aku adalah cucu pertama dalam keluarga arwah. Kasih sayang serta perhatian yang arwah berikan kepada adalah terlalu banyak untuk dikenang. Dari kecil hinggalah ke perjumpaan yang terakhir di rumah mak saudaraku di Selayang 2 bulan yang lalu, aku dapat rasakan kasih sayangnya terhadap aku, isteri dan anak-anakku.

Di pagi yang amat mendukacitakan itu, kami sekeluarga bergegas ke Pulau Pinang dari Melaka. Aku bertolak dalam sekitar jam 745 pagi. Jalan agak sesak di Melaka menghala ke Alor Gajah so aku decided untuk masuk ke Lebuhraya Ayer Keroh - Sungai Udang untuk keluar ke tol Ayer Keroh. Jalan jugak sesak dengan kenderaan sebab hari tu adalah hari bekerja. Aku dimaklumkan yang urusan pengkebumian arwah dijadualkan selepas solat zohor. Aku kena cepat sebab aku terasa ingin sangat menatap wajah arwah buat kali terakhir sebelum arwah dikebumikan.
Memang once masuk highway PLUS aku terus memecut Exoraku. Tiada bantahan dari orang rumah dengan kelajuan yang aku bawa pada hari tersebut sebab orang rumahku pun ingin menatap wajah arwah sebelum arwah disemadikan. Speed maintained 160km/j dan ke atas. Kelajuan Bold CFE kadangkala menjejak ke 190km/j. Kalau aku tekan lagi memang boleh pergi lebih laju tapi aku tak berapa nak confident dengan tayar yang dah out of balancing sehingga mengeluarkan bunyi indicates yang tayar perlu di servis atau di tukar (aku guna dah setahun lebih masih belum tukar).

Ibubapa serta adikku telah keluar lebih awal dalam 1 jam daripadaku. Akhirnya di sekitar kawasan Tapah, aku berjaya melepasi adikku dan kemudian dalam beberapa km telah berada di kawasan yang sama dengan ibubapaku. Namun setelah mendapat panggilan daripada seorang saudara dari Pulau Pinang yang menyatakan bahawa pengkebumian akan dibuat selepas waktu Asar, maka aku berhenti di R&R seketika untuk menunggu adikku dan kemudiannya kami bergerak bersama. Speed back to normal ranging 110km/j ke 130km/j bila nak memotong deretan kenderaan lain.

Kami tiba di Pulau Pinang betul - betul dalam 10 minit sebelum waktu Zohor iaitu dalam sekitar jam 1 petang. Once sampai di kawasan rumah nenekku, belum pun sempat keluar dari kenderaan, aku lihat van jenazah telah keluar dari kawasan rumah bersama beberapa kenderaan lain dengan jumlah yang banyak. Rupa-rupanya keluarga yang ada telah mengambil keputusan untuk meneruskan perancangan pengkebumian selepas Zohor kerana jumlah jemaah di masjid adalah lebih ramai di waktu zohor (untuk sembahyang jenazah) dan lebih cepat jenazah dikebumikan adalah lebih baik. Nasib aku sampai tepat pada waktu tersebut. Setiba di masjid, kami solat Zohor dan jenazah sebelum arwah di bawa ke tempat pengkembumian. Sebelum dikebumikan, kafan yang menutup wajah arwah dibuka untuk memberi peluang kepada yang masih belum dapat melihat wajah arwah termasuklah aku. Aku tatap wajah arwah ... sedih dalam hatiku memang tak terkata. Dalam tidak sampai 10 minit, kafan ditutupkan dan aku tak dapat menahan kesedihan lalu air mata tidak dapat aku tahan lagi. Aku cuba bertahan agar tidak menangis tetapi gagal mengawal air mata yang keluar secara spontan menitis ke bumi.

Selesai pengkebumian, bacaan talkin dan doa. Aku masih ralat untuk balik ke rumah. Aku antara yang terakhir meninggalkan kawasan perkuburan dan di dalam hati aku ucapkan selamat tinggal kepada arwah. Aku berdoa agar arwah tenang di alam barzakh dan arwah ditempatkan bersama orang-orang yang beriman. Arwah bersifat pemurah dan sering bersedekah. Aku dimaklumkan zikir tidak lekang dari mulut arwah sebelum arwah menghembuskan nafas yang terakhir. Insyallah arwah akan tenang di sana.

Parking di depan rumah arwah nenek
Ada makanan disediakan di rumah tapi aku kurang selera. Dari pagi aku tak jamah makanan. Aku jamah sedikit pada lewat petang. Malam diadakan tahlil untuk arwah. Aku sekeluarga tidur di ruang tamu. Aku bentangkan Narita yang aku bawa dari Melaka untuk isteri dan anak-anak tidur manakala aku naik tidur di atas katil yang arwah dibaringkan sebelum dibawa ke kubur. Malam itu agak sukar untuk aku lelapkan mata kerana selain cuaca yang panas ... pemikiran aku senantiasa teringat saat-saat aku bersama arwah.

Tidak banyak yang aku lakukan pada hari kedua di Pulau Pinang. Aku ada terima mesej daripada rakan EOCMotorsport untuk bersama mereka pada hari Sabtu sempena Sambutan Hari Keluarga anjuran EOCMotorsport Negeri Pulau Pinang. Aku tak rasa aku akan dapat hadir kerana aku bercadang untuk pulang pada hari Jumaat bagi mengelakkan terperangkap dalam aliran kesesakan lalu lintas dalam perjalanan pulang andai kata aku balik pada hari Ahad. Ini memandangkan Hari Raya Aidiladha is just around the corner that waktu - waktu ini adalah waktu puncak rakyat Malaysia balik kampung dan keluar bercuti.

Malam hari kedua aku bersama sepupu ke Padang Kota Lama untuk makan rojak 101 dan kemudian ke Restoran Nasi Kandar Kapitan / Beratur untuk tapau Nasi Kandar. Oleh kerana aku sampai awal belumpun pukul 1130 malam, maka tak panjang lah queue beratur pada malam tu. Aku ambik lauk Telur Sotong dan Ayam Goreng.

Rojak 101 Padang Kota Lama
Sambil beratur ambik gambar kedai Nasi Kandar Beratur Pulau Pinang
Nasi kandar yang di tapau. Nampak semacam tapi rasa memang marvelous !

Jumaat jam 10 pagi aku sekeluarga bertolak pulang dari Penang ke Melaka. Aku sampai Melaka nak dekat jam 5.30petang sebab aku tak rushing. Bawa Exoraku dalam ranging 110km/j ke 130km/j sahaja. Kadangkala perlahan sampai ke 90km/j. Berhenti di R&R Tapah pun nak dekat 1 jam. Then terleka aku nak masuk simpang ke Johor Bahru (Selatan), aku termasuk ke Jalan Duta dan terpaksa redah Kuala Lumpur masuk semula ke Sungai Besi sebelum keluar Exit Simpang Ampat, Melaka.

Exoraku got spotted by rakan EOCM di PLUS Highway area Juru masa nak menuju balik ke Melaka

Al Fatihah buat arwah Nendaku tersayang. Kenangan bersamamu sentiasa segar di hati. Kasih sayang dan perhatian yang dicurahkan akan ku ingat selamanya. Aku sekeluarga akan merinduimu ...

No comments:

Post a Comment